Dni Nowej Pasłęki

Regaty eliminacyjne PPJK o Puchar Zalewu Wiślanego i IX Regaty im. Jarka Rąbalskiego o Puchar Nowej Pasłęki – DNI NOWEJ PASŁĘKI 29-31 lipca 2011 r.

Kolejne regaty z tegorocznego kalendarza żeglarskich imprez na Zalewie Wiślanym odbyły się w dniach 29-31 lipca. Organizatorem regat był Yacht Club Zalewu Wiślanego „Nowa Pasłęka”.

Organizatorów wsparli niezawodni przyjaciele i sponsorzy żeglarstwa, tzn. braniewskie władze samorządowe powiatowe, miejskie i gminne, samorząd mieszkańców wespół z Hotelem „Dom Rybaka” w Starej Pasłęce. Żeglarskie zmagania były główną sportową imprezą, w ramach bogatego programu obchodów Dni Nowej Pasłęki.

Nowa Pasłęka, ostatni polski port przed granicą państwową na Zalewie Wiślanym, dzięki aktywności Yacht Clubu Zalewu Wiślanego, wspieranego przez władze samorządowe , od kilku lat przyciąga coraz liczniejszą grupę żeglarzy.

Zaniedbywany przez minione lata, a wielce urokliwy port w ujściu rzeki Pasłęki, długo nie był dostępny dla jachtów o większym zanurzeniu. Rosnąca popularność tej przystani wśród żeglarzy przyczyniła się do zaangażowania administracji morskiej w przywrócenie właściwych warunków żeglugi w tym rejonie Zalewu Wiślanego. Jesienią minionego roku, nakładem Urzędu Morskiego, wykonano pierwsze od wielu lat poważne prace refulacyjne i regulacyjne w ujściu rzeki Pasłęki oraz na torze wejściowym do rzeki. Aktualna głębokość toru wodnego umożliwia praktycznie wszystkim jachtom żeglującym po Zalewie Wiślanym zawijanie do przystani przy Hotelu ‘’Dom   Rybaka’’ w Nowej Pasłęce.

Wobec przywrócenia swobody żeglugi jachtów obcych bander przez rosyjską część zalewu, stary port w Nowej Pasłęce wymagać będzie znacznie większej troski administracji morskiej i sporych nakładów. Dotyczy to zarówno pogłębienia toru wodnego z basenem portowym włącznie, remontu nabrzeży i umocnień brzegowych, przywrócenia sprawnego oznakowania nawigacyjnego, etc. W obecnym stanie, położony w ujściu rzeki Pasłęki, nadgraniczny port w Nowej Pasłęce, wizytówką naszego kraju nie jest z całą pewnością. Wypada tutaj dodać, że konsekwentnym staraniom władz samorządowych należy zawdzięczać, że w pobliskim Braniewie powstaje już nowoczesna przystań na rzece Pasłęce.   W bieżącym roku przewiduje się także rozpoczęcie budowy kolejnej przystani żeglarskiej w dole rzeki, w pobliżu obecnej (prowizorycznej niestety) przystani Yacht Clubu Zalewu Wiślanego ‘’Nowa Pasłęka’’. Wkrótce zatem należy się spodziewać znacznego wzrostu zainteresowania polskich i cudzoziemskich wodniaków pobytem w tych nowoczesnych rzecznych marinach. Czas zatem po temu sposobny aby stary i zasłużony, morski port w Nowej Pasłęce, uzyskał również taki nowoczesny wizerunek.

Wracając zaś do regat, należy podkreślić właśnie, że spośród 47 jednostek zgłoszonych do udziału w wyścigach, aż osiem to jachty cudzoziemskie. Startowali na nich zaprzyjaźnieni żeglarze z klubów Obwodu Kaliningradzkiego. Wszyscy żeglarze mogli spotkać się już w piątkowy wieczór przy tradycyjnym, integracyjnym ognisku, zorganizowanym przez Hotel „Dom Rybaka”. Wieczór, urozmaicony wspólnym śpiewaniem żeglarskich piosenek, upłynął szybko, a w sobotni poranek, jachty wyruszyły w komplecie na trasę regat. Słaby w tym dniu wiatr, nie pozwolił żeglarzom rozegrać zaplanowanych pięciu wyścigów. Odbyły się tylko dwa biegi. Podobne warunki nautyczne panowały w drugim dniu regat. Powiało wprawdzie trochę mocniej lecz napięty program (niedziela) umożliwił rozegranie również tylko dwóch wyścigów.

W dwudniowych regatach eliminacyjnych Pucharu Polski Jachtów Kabinowych (grade = 1) wystartowały 32 jachty w klasach: T-1, T-2, T-3 oraz 4 jachty klasy ŻAGLE 500. Załogi walczyły tu o Puchar Zalewu Wiślanego. Trofea te, ufundowane przez: Starostę Braniewskiego, Wójta Gminy Braniewo, Żaglownię APOLLO SAILS, firmę GST STEEL POLSKA zdobyli zwycięzcy wymienionych klas, tj.:

  • w klasie T1 –załoga jachtu KREDENS pod skipperem Andrzejem Kęderem
  • w klasie T2 –załoga jachtu DIERA pod Krzysztofem Trześniewskim
  • w klasie T3 –załoga jachtu NOSTER pod Łukaszem Peterem
  • w klasie ŻAGLE 500 załoga jachtu DVM pod Krystianem Popławskim.

Natomiast tytuł bezwzględnie najszybszego jachtu na mecie przypadł załodze jachtu BABOOSHKA pod skipperem Piotrem Lewandowskim. Załodze otrzymała z tego tytułu puchar ufundowany przez Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

I tutaj wspólnie z firmą RAIFFESEN LEASING zbieraliśmy opinie zawodników o produktów finansowych dedykowanych dla rynku jactowego.

Miłym akcentem uroczystości zakończenia regat było wręczenie najmłodszej żeglarce, dziewięcioletniej Zuzi Korendo, pucharu ufundowanego przez Przewodniczącego Komisji Oświaty powiatu braniewskiego.

Regaty sędziowali: Wojciech Caban, jako Sędzia Główny oraz Jarosław Bazylko.

Do równolegle rozgrywanych w sobotę, jednodniowych regat memoriałowych, tzn.: IX Regat im. Jarka Rąbalskiego, zgłoszono 30 jachtów. Startowały one podzielone na dwie grupy, G1 i G2, sklasyfikowane wg formuły KWR. Wyścigi grupy G1 odbywały się na tej samej trasie co wyścigi wszystkich klas regat Pucharu Polski Jachtów Kabinowych, zatem część załóg mogła zostać sklasyfikowana wg obydwu formuł przeliczeniowych, tj. KWR i PPJK. Wszystkie jachty zgłoszone do regat ukończyły te zawody. Załogi walczyły o Puchar Nowej Pasłęki, Trofeum to przypadło w udziale zwycięzcom, tj.:

  • w Grupie 1 – załodze jachtu BABOOSHKA pod skipperem Piotrem Lewandowskim
  • w Grupie I2 – załodze jachtu BEZAN pod Błażejem Olszewskim.

Jacht BEZAN okazał się także jachtem najszybszym na mecie, zdobywając piękny puchar ufundowany przez firmę TALISMAN ENERGY, sponsora festynu Dni Nowej Pasłęki.

Sobotni wieczór umiliła żeglarzom oraz licznie przybyłym sympatykom żeglarstwa i Nowej Pasłęki kapela szantowa oraz zespoły lokalnych muzyków. Nie zabrakło lokalnych specjałów kuchni rybackiej, przygotowanych na festyn przez mieszkanki Nowej Pasłęki, które oferowały również degustację znakomitych domowych nalewek. Gry, konkursy, zawody wędkarskie i próby pobicia rekordu Guinesa w rzucie kotwicą uatrakcyjniały licznie przybyłym gościom i samym żeglarzom ten dzień i wieczór. Szampańska zabawa przeciągnęła się zatem do późnych godzin nocnych.

W niedzielne popołudnie natomiast odbyła się dekoracja triumfatorów regat. Zwycięskie załogi, poza pucharami zostały wyróżnione medalami i dyplomami.

Wszystkie jachty zostały obdarowane upominkami, ufundowanymi przez Starostę Braniewskiego oraz Żaglownię APOLLO SAILS.

Szczęście dopisało  tym załogom, które wylosowały nagrody główne, ufundowane przez firmy APOLLO SAILS i GST STEEL Polska oraz Yacht Club Zalewu Wiślanego ‘’Nowa Pasłęka”, w postaci radiotelefonów VHF MARINE, pokaźnej beczki farby okrętowej i atrakcyjnego laptopa.

Imprezę organizatorzy i uczestnicy mogą zaliczyć do udanych. Znaczna liczba jachtów na starcie regat, dobre warunki do żeglowania, bliska perspektywa uruchomienia nowoczesnej bazy żeglarskiej, duże zainteresowanie i zaangażowanie lokalnej społeczności w promocję tej miejscowości i przystani, wielkoduszność sponsorów oraz wsparcie ze strony władz samorządowych, pozwalają prognozować duże szanse na kontynuację żeglarskich zmagań w trakcie tradycyjnych Dni Nowej Pasłęki w kolejnych latach.

Zatem : TAK TRZYMAĆ!!! AHOOOOY!

Tadeusz Kaszczyc – Komandor Regat


Załączniki

wyniki_ppjk_T1.pdf
wyniki_ppjk_T2.pdf
wyniki_ppjk_T3.pdf
wyniki_ppjk_AGLE_500.pdf